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Décodage du Code VIN (N° de châssis pour les intimes)


Rouffian

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Ci joint la méthode afin de décoder son VIN BMW et de vérifier s'il est correct:

sans_titre_5_175.jpg

sans_titre_6_110.jpg

Bien que ce soit en allemand c'est aisément compréhensible.

Chaque colonne est numérotée la première a le N° 8, la 2eme le N° 7..........

Chaque lettre a un coefficient (voir tableau) et chaque chiffre a pour coefficient sa propre valeur (exemple le 8 a pour coefficient 8, le 7 a pour coefficient 7.....)

La colonne 9 est celle qui codée.

Ensuite on multilie chaque N° de colonne par son coefficient, on additionne le tout et on divise par 11 (on s'arrète avant la virgule). Le reste de la division vous donne la valeur de la colonne 9. Si le reste est égal à 10, la colonne 9 prend la valeur "X".

Pour aller plus loin, je vous mets le décodage des colonnes 4 à 6 (cliquer sur l'image pour l'agrandir):

[img width=960 height=436]http://www.Motorsport-Passion.com/files/vin_ter_111.jpg

Attention, la colonne 7 je ne connais pas sa signification, la huitième j'ai un doute, quant à la dixième visiblement sur nos N° de châssis, elle est à pour valeur zéro.

Ne pas oublier cette adresse http://www.bmw-z1.com/VIN/VINdecode-e.cgi tu obtiens en plus:

Le mien est un code VIN valide tout comme celui de Lolo (j'ai vérifié) de Fast et de Lucy07. Le votre est il valide??

JC

Edit le 22 février 2007 (rectification d'une petite erreur de frappe)

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Ensuite on multilie chaque N° de colonne par son coefficient, on additionne le tout et on divise par 11 (on s'arrète avant la virgule). Le reste de la division vous donne la valeur de la colonne 9. Si le reste est égal à 10, la colonne 9 prend la valeur "X".

J'ai tout compris et tout fait sauf que je ne capte pas la valeur de la colonne 9....faut m'expliquer la phrase en bleu. :nickel:

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non rien ...hi hi hi j'allais dire une connerie

il faut te donner quoi JC pour que tu vérifies

car moi tous ces calculs m'ont mis la tête à l'envers :lol:

Tes N° et code de ta CB, les clefs de ton appart, et ta bagnole. :nickel:

Plus sérieusement donne moi ton N° chassis par MP.

JC

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J'ai tout compris et tout fait sauf que je ne capte pas la valeur de la colonne 9....faut m'expliquer la phrase en bleu. :nickel:

Petit exemple pour comprendre:

Soit le N°:

WBSBG91060EW35274

Cela donne:

8_W_6_____8x6=48

7_B_2_____7x2=14

6_S_2_____6x2=12

5_B_2_____5x2=10

4_G_7_____4x7=28

3_9_9______3x9=27

2_1_1______2x1=2

10_0_0_____10x0=0

6 est le chiffre mystérieux qu'il faudra retrouver

9_0_0_____9x0=0

8_E_5_____8x5=40

7_W_6____7x6=42

6_3_3_____6x3=18

5_5_5_____5x5=25

4_2_2_____2x4=8

3_7_7_____7x3=21

2_4_4_____2x4=8

48+14+12+10+28+27+2+0+0+40+42+18+25+8+21+8=303

303/11=(27x11)+6, 6 étant le reste de la division par 11 du total trouvé au dessus

Donc ceci est le Nombre codé se trouvant sur la 9ème colonne. Si le reste avait été égal à 10 le nombre codé aurait pris pour valeur "X"

le décodage du bestiau donne:

WBS = Bmw Motorsport Gmhb munich

B = M3 coupé

G = M3 coupé (95-99)

9 = M3

1 = Je ne sais pas

0 = Ceinture de sécurité (pas certain du code)

6 = clé de vérification (testé OK)

0 = c'est en principe l'année de production. Mais nos N° de série visiblement ont tous cette valeur à 0

E = ville de production soit Regensburg

W35274 = N° de série.

A cette adresse http://www.bmw-z1.com/VIN/VINdecode-e.cgi on obtient en plus:

tuture_test_896.jpg

Je rajoute aussi que

Celui qui a tout compris pourra vérifier que ce N° de Châssis comporte une erreur: WBSBF91010JC34036

Pour finir:

Avec cette batterie de test (fonctionne sur les séries E36, E36/7....pour les autres modèles je ne sais pas) on peut également vérifier si le tableau de bord correspond au châssis:

NOTE: Just for the hell of it. KLR means ignition switch position #1

(accessory) KL-15 is ignition switch position #2 (on), and KL-50 is ignition

position #3 (start)

This works on all instrument clusters 1992-1999 E36 - 4

door/coupe/convertible/M3.

Step 1. Press and hold the mileage reset button.

Step 2. Put key into ignition switch and turn to KLR (Ignition switch

position #1)

Your LCD display will show something like this "tESt 01"

Step 3. Once "tESt 01" is shown, let go of reset button and the IC

(Instrument Cluster) will go through

some test cycles. Numbers will be shown and here's what they mean:

1st display: BMW PART NUMBER (6 digits)

2nd display: CODE NUMBER (5 digits) Internal Coding Plug #

3rd display: K NUMBER (4 digits)

4th display: CHASSIS NUMBER (5 digits) this is part of your VIN

5th display: SOFTWARE VERSION (3 digits)

6th display: REVISION INDEX (2 digits) Hardware #

After all 6 displays are finished, an analog gauge test will be performed.

The self-test is canceled by switching the ignition off or to KL-15 (ignition

switch position 2)

IC (instrument cluster) tests 1-15

1995 - 1998 (99) 318ti

1996 - 2000? Z3

1997 - 1999 E36 4dr/coupe/convertible/M3

NOTE:

*Test functions 1-4 are unlocked tests and can be called up at any time for

display.

*Test functions 5-14 are locked and require unlocking the test mode before

they can be displayed.

*Test functions 2-14 can be selected at any time when the cluster is

unlocked, even when vehicle is moving.

*Test function 15 is the lock/unlock function.

Step 1: Press and hold the mileage reset button.

Step 2: Put key into ignition switch and turn to KLR (Ignition switch

position #1)

Your LCD display will show something like this "tESt 01"

Step 3: You will need to unlock the test function first so when the LCD

Display shows "tESt 01," press the reset button till you get to "tESt 15."

Once you're on test 15 press, and hold the reset button for a few seconds

until it displays "off." Now you can cycle through the test features. Here

they are as they follow:

Test 1: Instrument self test

Test 2: Engine Data - This display is an "engine factor" value that is stored

in the coding plug. The instrument cluster processor uses this factor in

addition to the "TD" signal from the DME control module to process and

display tachometer RPM based on the engine installed. For EXAMPLE:

*ENGINE FACTOR 2 = 4 CYLINDER

*ENGINE FACTOR 3 = 6 CYLINDER

*ENGINE FACTOR 4 = 8 CYLINDER

Test 3: SI elapsed distance - the total mileage in kilometer since the last

reset. Which service is due at the next inspection (OIL SERVICE or INSPECTION)

Test 4: SI elapsed days - no value for US vehicles. Relates to Euro annual

inspections.

Test 5: SI evaluation factor - for engine speed and temp. thresholds being

passed.

Display: n = 0 or 1. Engine speed (over-rev)

t = 0 or 1. Engine temp.

NOTE: "n0" means that you hit the maximum threshold for engine speed and "t1"

means you overheated the engine. I found out from my instructor that this

test 5 is false due to software related problems.

Test 6: Fuel Level and coolant temp. - Display of hexadecimal codes in

relation to gauge position.

Fuel gauge ----> Hex value

A (empty)---------> 0d

End of reserve---> 37

B-------------------> 54

C-------------------> 90

D------------------> c4

E (full)-----------> f0

Engine temp. ----- Hex Value

A----------------------> ce

B----------------------> 6d

C----------------------> 5c

D (center)----------> 4f-23

E-----------------------> 1e

F-----------------------> 18

Test 7: Engine speed (Digital Tach)- display of current engine speed

Test 8: Road speed - display of current road speed in km/h

Test 9 Distance reading - this allows the total stored mileage to be updated

if one of the storage components has to be replaced. This test step will be

used if the manipulation dot is illuminated in the cluster display. This

display will show the component with the lower mileage. For example:

Display of 012654 l indicates that the mileage in the internal EEPROM is

lower than the mileage stored in the coding plug.

Display of 000325 E indicates that the mileage in external coding plug is

lower then the total mileage stored in the internal EEPROM.

Pressing the reset button for 4 seconds will over write the lower mileage

with the higher mileage and cancel the manipulation dot. The SI data will

also be transferred at the same time.

Test 10: Status bits (input signals) - the status of digital inputs to the

cluster are displayed as 0 or 1.

Display: 0 = input low, 1 = input high.

_ _ _ _ _ _

1st - belt contact, seat belt fastened = 0

2nd - ignition lock contact, key inserted = 0

3rd - door contact, door open = 0

4th - clock button pressed = 0

5th - SI reset = 0, for reset = 0

6th - EGS transmission failure = 0

Test 11: Status Bits (output signals) - the status of digital outputs is

displayed.

Display: 0 = output inactive, 1 = output active

_ _ _ _ _ _

1st - Gong output

2nd - Brake warning lamp

3rd - Low fuel warning lamp

4th - EGA lamp

5th - seat belt lamp

6th - manipulation dot

Test 12: not used

Test 13: Country code of cluster - the display indicates the country version

of the cluster. This cannot be

changed in the workshop. Display: USA 02

Test 14: Software Reset - The reset must be carried out if any faults are

present that are not plausible before any components are replaced. After the

reset, the system will exit the TEST mode and the lock

will be reactived.

Test 15: lock/unlock

NOTE: Try not to use the engine speed and road speed while driving. The

display is too low and you have to read instead of glancing which takes time

taking away your eyes off the road.

Hope this test brings some fun and interest to you all.

Jon Caldito

BMW STEP - Orlando

Class #8

JC

post-2347-12832192802465_thumb.jpg

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  • 1 an plus tard...

Merçi JC ça c'est plus qu'une réponse c'est vraiment complet c'est vrai qu'au départ cela fait un peu peur mais si on se penche un peu dessus c'est assez simple encore merçi :mad:

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